Bok svima,
Kako ste? Što ima nova u Hrvatskoj? Pokušavam
pratiti situaciju preko vaših statusa. Priznajem, ponekad me uhvati takva
nostalgija da čak pročitam Jutarnji.
Nije da služi nečemu, ali nećete vjerovati- Jutarnji
je za nekoliko kopalja bolji od bilo kojih dnevnih novina koje možete
pronaći u Meksiku. Sloboda tiska, civilno društvo, demokracija, socijalna
prava, ... Ako mislite da je sve to u Hrvatskoj loše, dođite u Meksiko. I
argumetni mojih bogatih prijatelja: „Mislim da je naš sustav super. Pogledaj,
npr., zdravstvo u Americi. Tamo su na rubu bankrota zbog Obaminih reformi. To
nije profitabilno.“ JEBENO ZDRASTVO NE TREBA BITI PROFITABILNO. Pravo na
adekvatnu zdravstvenu zaštitu bi trebalo biti osnovno pravo svakog građana, ili
kao širi koncept, svakog čovjeka, bez obzira na njegov status u zemlji. Ali
kada kažem tako nešto, predbacuju mi da ne razumijem ekonomske procese. I da se
razumijemo, ovi prijatelji se smatraju liberalima. Ako su to liberali, ne želim
ni zamisliti koji je stav konzervativaca. Nedavno je na sveučilištu održao
kratko predavanje direktor nečega što se zove „Muzej sjećanja i tolerancije“ (http://www.myt.org.mx/- između ostalog, kao dio
stalnog postava je predstavljen i genocid u ratu u Jugoslaviji, tj. pri raspadu
Jugoslavije). Izlaganje nije bilo baš nešto, većinom ponavljanje navodno
kontroverznih činjenica oko mogućeg sukoba u Siriji, Arapskog proljeća, uloge
SAD-a u svemu tome i sl. Međutim, meni su se činilie zanimljivima činjenice
koje je iznio o Meksiku (iako nisam sigurna jesu li točne i ne znam gdje bih to
točno mogla provjeriti). Rekao je da je Meksiko praktiči zemlja u ratu,
u kojoj svake godine nestane oko 30 tisuća ljudi, a oko 80 tisuća pogine
nasilnom smrću. Svake godine... Iz tih statistika potpuno su isključeni
imigranti, nad kojima se, kako tvrdi, već dugi niz godina vrši sustavni
genocid. Možda je to stav konzervativaca? Ili bi ga poduprli i liberali?
Mislim, imati toliko imigranta koji ne plaćaju porez sigurno nije isplativo.
Iako, bolje da šutim o tome kada ne razumijem ekonomske procese. (ali samo da još usput spomenem da
tek 20-30% Meksikanaca uredno plaća porez, tzv. srednja klasa, iako je
definicija ovdje prilično rastezljiva i svašta se trpa u tu famoznu srednju
klasu).
Ok, ali danas ću vam, umjesto o obećnim socijalnim
razlikama, pričati o mom prošlotjednom izletu. Naime u Meksiku se 15.9. slavi
Dan nezavisnosti, jedan od najvećih, ako ne i najveći, meksički blagdan. Prije
nego što se vratim u sadašnjost, dvije tri riječi o povijeti. Rat za meksičku
nezavisnto prema predaji počinje 16. rujna 1810. kada je svećenik Miguel
Hidalgo y Costilla, u pratnji Ignacia Allendea i Juana Aldama, u župi Dolores
uputio uzvik/poziv u boj za nezavisnot. Taj događaj je poznat kao „Grito de
Dolores“ i danas se tradicionalno obilježava tako da 15. rujna u 23.00h predstavnici
izvršne vlasti svake federalne države uzviknu „Viva México“ (i nakon toga se
kreće rusvajd, oni koji već nisu mrtvi pijani, uzvik uzimaju kao znak da je
vrijeme da se ubiju, doslovno panem et
circenses). Iako se Dan nezavisnoti slavi tada, rat je završio tek
11 godina kasnije, 17. rujna 1821. Ulaskom vojske Trigarante (el Ejército de las Tres Garantías- vojska tri garancije)
u Meksiko (grad). Na čelu te vojske bio je Agustín de Iturbide, koji je nakon
toga proglasio Meksičko Carstvo i veselo vladao kao Agustín I od Meksika pune
dvije godine, tj. do 1823 kada je Antonio López de Santa Anna, kojeg je podupro
Vicente Guerrero (koji je prije toga bio veliki fan Augustinov), uspješno
izvšio državni udar. Tako je 19. ožujka 1923. naš Augustín abdicirao, Kongres
ga je proglasio izdajnikom, a državu u travnju 1924. Prvom Federalnom
Republikom Meksiko. I tako do sljedeće prilike... Kada je 1863. Maksimilijan
Habsburški došao sa ženicom Karlotom od Belgije, malo vladati, pa je proglasio
Drugo Meksičko Carstvo... Ali o tome drugom prilikom. Svi vi koji želite više znati
o meksičkoj povijesti, uzdam se u vaše sposobnosti, Google i Wiki uvijek su nam
dobri prijatelji, a za malo detaljniji pregled nije loše baciti pogled na Rađanje hispanoameričkog svijeta Mirjane
Polić Bobić (Ljevak, 2007). Svi vi koji želite znati manje... e, pa žao mi je.
Ponosna
žena u meni ne dopušta mi da završim ovu kratku lekciju povijesti bez da
spomenem meni najdražu ličnost meksičke borbe za nezavisnost, María Ignacia
Rodríguez de Velasco de Osorio Barba y Bello Pereyra (lol), tj. Güera Rodríguez.
Prema predaji bila je lijepa, bogata, inteligentna, moćna, uvjerljiva, sve što
poželiš. Navodno je bila ljubavnica Agustína de Iturbidea i upravo ga je ona
nagovarala da ide naprijed u trenucima kada se htio predati. Osim toga, kažu,
ljubovala je i sa Simónom Bolívarom, ocem američke nezavisnosti, i Alexandrom
von Humboltom. Udavala se tri puta, i unatoč tome što kaže Jacky K. („The first time you marry for love,
the second for money, and the third for companionship.“),
čini se da je lema ove dame bila „Prvi put se udaješ radi novca, kao i drugi i
treći“. Prema svemu sudeći, ovu heroinu društvene norme i zabrane nisu previše
dirale. Imala je niz ljubavnika, i svi su nasmrt bili zaljubljeni u nju. Kažu
da je velik broj bitaka za nezavisnost zapravo iz sjene izborila ona, što na
dvoru, što strateškim odlukama na bojnom polju (na kojem ona nije
bila, ali su bili njezini ljubavnici spremni umrijeti za nju. I ne pretjerujem,
meksička strast i koncepcija ljubavi je... pa, pretjerana). U svakom slučaju,
ima bezbroj anegdota i epizoda iz njezina života koje bih voljela prepričati,
ali da vam ne dosađujem (previše), ispričati ću meni najdražu. Dakle, u to
vrijeme u Meksiku je još uvijek djelovala Sveta inkvizicija (iako
tada već znatno osloabljena i gotovo beznačajna, službeno je prestala postojati
tek 31. svibnja 1920.). U nekom trenutku se pročulo da Güera Rodríguez surađuje s
independistima, pa su je optužili za herezu. Suđenje se pretvorilo u potpuni
promašaj. Ne samo da nisu imali nikakvih konkretnih dokaza protiv nje, pa su je
morali osloboditi, nego je ona optužila suca za pedofiliju i upitna moralna
stajališta (prema nekim izvještajima nakon suđenja je
počela istraga protiv inkvizitora). <3
Sad,
koji je problem s cijelom tom pričom o nezavisnosti? Pa, većina Meksikanaca kao
da vjeruje da meksička povijest počinje upravo u tom trenutku. Tristo godina
kolonije (tj. Potkraljevstva) se tretiraju kao tristo godina mraka, a cijela
predivna i veličanstvena povijest ovih prostora prije španjolske invazije se
ili ignorira ili grozno potcjenjuje. Vezano uz ono o čemu sam govorila u
zadnjem postu („Ne vjeruj Meksikancima“), meksički identitet je pun rupa i
proturječja. Svi žele biti bijeli i imati španjolske/europske korijene, ali ako
si plavokos onda nisi Meksikanac. Nekoliko kratkih anegdota o tome.
I.
Na
jednom od predavanja govorili smo o Indijancima i o njihovu utjecaju na
meksičku kulturu. Profesor je napomenuo kako svi Meksikanci imaju indijanske
korijene i kako upravo ta mješaviana, mestizaje,
čini Meksikancima. S ponosom je istaknuo kako on sam ima jednu četvrtinu
indijanske krvi jer mu je djed bio Indijanac, mixteca. Na to je jednoj od djevojaka iz zadnjeg reda oteo prilično
glasan uzvik: „Qué asco!“ („Odvratno!“). Mislim da je vrijeme u predavaoni na
tren stalo, i kao u usporenom filmu svi smo se okrenuli prema njoj. Nije se
posramila, ni malo. Rekla je da svi oni možda imaju indijanske krvi, ali da ona
nema ni kapi indijanske krvi. I jedni i drugi baka i djed došli su kao djeca
republikanaca za vrijeme Španjolskog građanskog rata (još
jedna izuzetno zanimljiva epizoda meksičko-španjolske povijesti, podsjetite me
u komentarima da vam ju ispričam ako nekog zanima). Praktički, da je ona Meksikanka, ali
bez Meksičke krvi. Ukratko, ono što nije rekla ekplicitno, ali razumjelo se iz
konteksta: ona je bolja od njih! Apsurdno, zar ne? Epizoda me potakla da malo
razmišljam o konceptu identiteta, važnosti krvi i slično. (moje
obzervacije su krajnje nestručne i znanstveno neutemljene, molim moje
antropo-etno prijatelje da se smiluju). Ako je itko ekspert u brojanju krvnih zrnaca, onda
smo to definitivno mi, Hrvati. Pitanje jesi li ikada imao ikakve veze sa
Srbijom još je uvijek zastrašujuće prisutno pri upoznavanju s roditeljima
tvojih partnera/prijatelja/u nekim slučajevima čak i poslodavaca. Ne nužno
eksplicitno i direktno, ali nekako često visi u zraku. Urnebenso, uzmemo li u
obzir da bih na prste jedne ruke mogla nabrojati moje poznanike koji nemaju
nikakve krvne ili obiteljske veze sa Srbijom (i opet, zašto ja to
uopće znam?).
Da ne ulazim dublje u apsurd tog fenomena, ono što želim reći je da se naš
identitet i sukladno tome prema nekim, meni nerazumljivim stajalištima, naša „vrijednost“
najčešće temelji na krvi koju imamo, a ne na krvi koju nemamo. U Meksiku je
obrnuto, iako se meksički identitet (i kultura) temelje upravo na kulturnom i
fizičkom miješanju autohtonih stanovnika i Španjolaca (Španjolaca
gotov eksluzivno u vrijeme Kolonije, a u zadnjih 200tinjak godina i Europljana), imati indijansku krv je,
pa ako već ne sramota, onda definitivno ne nešto čime bi se trebali hvaliti. To
je samo jedno od mnoštva proturječja vezano uz konstrukciju meksičkog
identiteta.
II.
Imam
jednog plavokosog prijatelja, uz to Meksikanca. Upravo na njegovom izgledu se
manifestira sva magija biologije i čudesne mogućnosti kombiniranja gena. Njegov
brat je npr., „tipičan“ Meksikanac, čak ima i brkove. Tata također, uz brkove
još je i vojnik. Majka je Rosita iz sapunica. Prekrasna i predraga, ali nipošto
gűera (meksički izraz za ljude svijetle
kože). Objasnio mi je da ima neke daleke talijanske korijena, pradjed ili što
li. On je visok, plav, plavook, često ga tretiraju kao stranca. U većim društvima,
kada se već svi ponapijaju, uvijek mu predbacuju da nije pravi Meksikanac i „da
se vrati odakle je došao“. Došao je iz Xochimilca, jednog od najmeksičkijih
naselja u D.F.-u, gdje se rodio i odrastao. Kamo de se točno vrati?
III.
Meksiko
je jedna od malobrojnih hispanoameričkih zemalja u kojima su, uz španjolski, službeni
svi indijanski jezici koji se govore u zemlji. Prema Nacionalnom institutu
indijanskih jezika, u Meksiku se govori čak 67 različitih indijanskih jezika (http://www.inali.gob.mx/clin-inali/).
Na mnogim spomenicima može se pronaći opis na španjolskom i nahuatlu (pokatkad čak i
na engleskom). Indijanski jezici navodno su zaštićeni i smatraju se
nacionalnom baštinom. Unatoč tome, govriti na indijanskim jezicima društveno je
neprihvatljivo. Razina diskriminacije prema indijanskoj populaciji zastrašujuća
je i manifestira se u svim segmentima društva. Institucije ih ignoriraju, a
društvo otvoreno šikanira. Indijanske rukotvorine (prekrasne, prekrasne,
prekrasne), u inozemstvu vrijede do nekoliko tisuća dolara, u Meksiku se
prodaju u bescjenje. Taj dio meksičkog kulturnog nasljeđa prilično se ružno
ignorira i potcjenjuje. Zanimljive su lingvističke manifestacije fenomena.
Jedna od većih uvreda u Meksiku je reći nekome da je naco. U rječniku Španjolske kraljevske akademije stoji da je naco meksički izraz za indijanca, no ne
spominje da je riječ prilično pejorativno obojena. S druge strane
wordreference.com kaže da je naco- Méx., coloq, pey (persona:
maleducado, ignorante o sin buenos modales) peasanty, peasant (tj. Meks., kolokvijalno, pejorativno; osoba:
neotesana, neobrazovana, neodgojena, loših manira- seljački, seljak, ili
kolokvilajnlo hrvatski- seljačina). Zanimljivo, zar ne? Ok, ne znam kako vama,
ali meni jest. Od Indijanca do seljačine. Još je zanimljivije ako se vratimo
korijenu riječi i pogledamo što ona zaista znači, naime naco na nahuatlu
znači srce. Kako se jedna tako prekrasna riječ pretvorila u oznaku za
seljačinu?
Ne znam
postoji li istraživanje za Meksiko o lingvističkoj diversifikaciji na temelju
socijalne pripadnosti, ali mogu vam reći da je prilično zapanjujuća. Npr.,
prilično mi je teško razumijeti Meksikance iz nižih društvenih klasa (ponekad mi treba dobrih 10ak minuta da se uspijem sporazumijeti s
uličnim prodavačem i konačno dobiti svoj taco), dok akademska predavanja pratim
bez problema (čak i kompicirane ekonomske procese, iako
umirem od dosade).
U tom kontekstu zanimljivo je (ili možda nije, ne znam) da jedini dodiri u
kolokvijalnom govru klasa su upravo uvrede. Naco seljačina, naco indijanac,
ali nikad naco srce.
Ovaj post se produžio mnogo više nego što sam
planirala... Htjela sam vam još pričati o svojem sjajnom putovanju u
iznajmljenom kombiju s grupom Španjolaca i nekoliko Meksikanaca (Merche, Chemi,
Joel, Adri, Claudia, Damían, Miguel, Fran, Alberto, nisu likovi iz crtića, ni
iz sapunice, ni moji izmišljeni prijatelji) u gradove u kojima je
započela borba za meksičku nezavisnost (San Miguel de Allende, Dolores de
Hidalgo, Querétaro). O paradoksu slavljenja Dana meksičke nezavisntosti s
Španjolscima. O seksualnim nastranostima Don Quijota... Ali to ću ostaviti za
drugu priliku. Za sada pokoja fotka. Nadam se da ste izdržali do kraja posta, nadam se da ste
dobro, nadam se da znate da mi nedostajete i da vas volim. Ovaj svijet je
istovremeno gorzan i predivan i voljela bih da ga mogu neposrednije podijeliti
s vama. Ako dobijete na lotu, svi ste dobrodošli u Meksiko. Čekam vas.
Ela
P.S. Ako imate kakvih dodatnih pitanja ili postoji
nešto o čemu biste voljeli da izvjestim u idućem postu, ostavite u komentarima.
PP.S. Poplave su daleko od mene i ja sam dobro.
Stanje je katastrofalno i prežalosno. Ne znam što dolazi do vas, ali stvarno je
grozno. Poplave su takve da su pomele jednu cijelu planinu/brdo (La Piedra,
Acapulco) koje je zatim zatrpalo cijelo jedno selo. Moderni Pompeji! Strahota
je što se sve moglo spriječiti jer Meksiko ima sjajan sustav zaštite od
prirodnih katastrofa s obzirom da su potresi i uragani ovdje prilično česti.
Navodno su u Centru su znali da dolaze uragani, ali im je zabranjeno da objave
vijest jer mnogi turistički gradovi praktički žive od turista koji dolaze proslaviti
Dan nezavisnosti. Najavili su samo jače kiše, palo je 987mm.
Dolores de Hidalgo, glavni trg |
Voziti se 8 sati u kombiju u koji je usao netko tko je stao u govno... neprocjenjivo |
Nas kombi |
I opet... |
San Miguel de Allende |
Vise Meksikanci od Meksikanaca |
Zamaskirah se u Meksikanku |
Zastave |
Nema komentara:
Objavi komentar