Dragi svi,
Prije svega, zaštita
autorskih prava! Fotografiju koja se nalazi na naslovnici mog prošlog bloga
(„No te confies en los mexicanos...“) fotografirao je 26. rujna 2013. u baru Mama Rumba (jednom od najpoznatijih barova u
D.F.-u, u kojem se gotovo isključivo pleše salsa i ponešto ostali
latinoamerički plesovi) Damián Alejandro Pérez Pérez, moj dragi
prijatelj i „colombiano de mi corazón“. Bez imalo obzira prema autoru i
njegovim pravima, fotografiju sam bez promišljanja otuđila i objavila bez da
sam istaknula autorstvo. Ispričavam se, trudit ću se da se ne ponovi.
Uf...
Nakon toga, današnji unos će biti nešto revolucionarniji, oni koji ne vjeruju u
socijalnu pravdu i jednakost, možda je bolje da odmah prestanu čitati, mogli bi
se prilično izživcirati (je li to uopće riječ?). Doduše, ne toliko koliko se
ja svakodnevno živciram na svom super snobovskom sveučilištu na kojem ljudi
vjeruju da su drugi „siromašni jer ništa ne rade“ jer, kada ne bi bilo tako,
„išli bi na UNAM (Universidad Nacional Autónoma de México- nešto tipa Nacionalno autonomno
sveučilište Meksika) jer svi znamo da je UNAM besplatan“. To govore
privilegirani polaznici sveučilišta na kojem svaki kolegij košta 15000 pesosa (oko 1000 eura)
semestralno, na kojem većina ljudi nikada nije ušla u metro, dolaze i odlaze na
faks u autima ili u TransportTec (oooooooo, da, a postoji i CaféTec, PrepaTec,
LocaTec, SorteoTec, PoliTec, EmpleaTec, ExaTec, PortalTec, MiTec),
okružen zidom i bodljikavom žicom kojih se ne bi posramili ni najstroži
hrvatski zatvori i gdje nas čuvaju pomoćne policijske jedinice Savezne Države
Meksiko (još
uvijek nisam sigurna služi li kako oni izvana ne bi ušli ili kako mi koji smo
unutra ne bismo izašli- zlatni kavez), kako bi se jadne i prebogate
studente sveučilišta Tecnológico de Monterrey zaštitilo od susreta sa stvarnim
svijetom. S druge strane, tu je UNAM i Ciudad Universitaria (Sveučilišni Grad)...
i ja sam zaljubljena. Prije svega, to zaista je grad... Jedan od najvećih
kampusa na svijetu, s centralnom knjižnicom koju želim oženiti (ili za koju se
želim udati, kako želite), sa svojim besplatnim autobusima koji voze
kroz cijeli kampus, studentima koji sjede ne travi i sviraju gitaru, i znoje se
u metrooima D.F.-a. Besplatno obrazovanje, autonomno sveučilište, svi ti
ideali... UNAM je na većini lista među 100 najboljih svjetskih sveučilišta, Tec
često ni nije na listi (iako izvlače neke opskurne liste na kojima su '98 bili 105
ili tako nešto). Na UNAM-u je bitno naučiti, na Tecu je bitno prodati.
Na UNAM-u te uče misliti, na Tecu te uče slušati... Ili ponekad zapovijedati
jer prema statistikama 20ak% studenata Teca otvoriti će svoje tvrtke. Razlika
je još u tome što ćeš kada izađeš s Teca imati 90% više šanse za zaposlenje jer
mnoge tvrtke otvoreno daju prednost studentima Teca i ostalih privatnih
sveučilišta (postoji jedno, mislim da je Universida iberoamericana, gdje su morali
donijeti regulativu i ZABRANITI da studenti dolaze na sveučilište HELIKOPTEROM).
Bivši studenti Teca radije će zaposliti bivše studente Teca bez obzira na
njihovu spremnost i znanje. Tko zna kakve ideje bi mogli imati ovi s javnih
sveučilište...
Na
stranu sada sve to, zašto ovaj unos? Pa, ovaj tjedan se obilježavalo 45 godina
od 2. listopada 1968, tj. od masakra studenata na trgu Tres culturas (Tri kulture-
prehispanska+hispanska=meksička). Što, zašto i kako, samo ukratko jer
sam prevela jedan članak Elene Poniatowkse, meksičke novinarke i spisateljice
koja je tom događaju posvetila priličan broj stranica. Svi znamo da je '68 bila
godina velikih prosvjeda, gotovo rađanje (i smrt?) građanskog društva, borba za
slobodu i jednakost, po katkad svjetski mir. Mnogo je ljudi doktoriralo na
velikim pariškim prosvjedima, američki studenti bunili su se protiv Vietnama,
u Čehoslovačkoj su studenti tražili novi socijalizam... Meksiko nije bio
iznimka. Meksički studenti također su tražili socijalnu pravdu, više sloboda i
obustavu represije, možda to nisu znali, ali tražili su i pravu demokraciju,
ili da Meksiko barem skine svoju masku napredne demokratske države i da prizna
da je zapravo prekrivene policijska država gdje je razina represije
zastrašujuća (koliko se promijenilo, prosudite sami, ovdje su linkovi s prosvjeda koji
su se održali prošli tjedan. Barem nema mrtvih... koliko znamo http://www.youtube.com/watch?v=YgeEXkQKnl0&feature=share http://www.youtube.com/watch?v=uPG6ywekI0A
). Neposredni povod bila je organizacija Olimpijskih igara koje su se te godine
održavale u Meksiku, iako su one poslužile samo kao fitilj. Naime, Meksiko je
bio, i i dalje jest, jedna od zemalja s najvećim socijalnim razlikama na
svijetu. Ovdje žive najsiromašniji i najbogatiji čovjek na svijetu. Olimpijske
igre '68. pokazale su kako država ima novaca da uređuje stadione i plaća hotele
s 10 zvjezdica i privatne avione za strane državnike i sportaše, dok je
istovremeno gotovo pola populacije Meksika živjelo u potpunoj bijedi. Također,
povod su bile i brojne represije koje su trpili studenti i srednjoškolci, kao i
zatvaranje, mučenje i ubojstva raznih „protivnika režima“. Ramón Ramŕez u svojoj
knjizi El movimiento estudiantil de
México tvrdi da je u pokretu sudjelovalo 200 tisuća meksičkih studenata iz
cijele države, ali brojčano su najzastupljeniji bili studenti s UNAM-a i s
Politehničkog sveučilišta. Da vlast neće trpiti nikakav otpor i nikakvu
građansku inicijativu jasno se pokazalo već 30. svibnja 1968. kada je vojska
bazukom raznijela vrata (koja su uz to bila spomenik kulture iz 18. stoljeća)
jedne srednje škole, uništila školu, ranila određeni broj srednjoškolaca i
privela „vođe“ pokreta od kojih su mnogi optuženi da surađuju s neprijateljem (nikada
imenovanim). Idućeg dana, rektor UNAM-a Javier Barros Sierra spustio je
zastavu na pola koplja u znak prosvjeda i javno je osudio događaje od prijašnjeg
dana. Nakon toga je održano niz prosvijeda. Studenti su osnovali CNH (Consejo
Nacional de Huelga- Nacionalni savjet za štrajk). Održavali su plenume
na kojima je sudjelovalo 210 zastupnika (3 zastupnika sa svakog fakulteta) i na
kojima se odlučivalo neposrednom demokracijom (gotovo zvuči poznato). Ističu
6 zahtjeva:
1. Oslobađanje
političkih zatvorenika.
2. Promjena
članka 145 kaznenog zakona (označavao je nešto tipa „državni neprijatelj“ i bio
je prilično ambivalentan, služio je kao glavno zakonodavno oružje protiv
studenata, sjajna legalna izlika za strpati nepodobnog u zatvor).
3. Raspuštanje
specijalne policijske jedinice (Granaderos-
bili su policijska jedinica koja je nadzirala prosvjede i sl., poznati po
svojoj brutalnosti)
4. Otpuštanje
zapovjednika policije
5. Obeštećenje
članova obitelji osoba koje su ubijene ili ranjene od početka prosvjeda
6. Odstupanje
s vlasti odgovornih za upotrabu pretjerane sile i ubojstva tijekom
manifestacija
Paranoja predstavnika
vlasti, posebno predsjednika Gustava Díaza Ordaza, postaje očita. Lansira se
snažna medijska kampanja protiv studenata u kojima ih se optužuje da su
neprijatelji naroda i države, da surađuju sa CIA-om i FBI-om, da spremaju
marksističku revoluciju (Istovremeno CIA i Marx?) i sl. Nastavljaju se
prosvijedi, nastavljaju se uhićenja. 18. rujna 1968. vojska je upala u
Sveučilišni Grad i okupirala UNAM (Poniatowska ističe da je zanimljivo da se unatoč
tome nastavljaju isplaćivati plaće profesorima), par dana kasnije rektor
je podnio ostavku. 2. listopada 1968. studenski prosvjed se održao na trgu Tri
kulture. Ni godinama kasnije ne zna se što se točno dogodilo. Sigurno je samo
da je policija (ili vojska) počela pucati po prosvjednicima. U pucnjavi su
ubijena dva policajca, jedine žrtve koje je Vlada službeno priznala i identificirala.
Do danas se, zapravo, ne zna koliko je civila ranjeno i ubijeno. Brojke se
kreću između 50 i 300 mrtvih, ovisno o izvoru, i 200 i 1000 ranjenih. Dobar
broj prosvjednika je priveden i pušten tek godinama kasnije. Studenti su
konačno ušutjeli, nitko se nije usudio ništa pitati, medijska cenzura bila je
potpuna. Gradska čistoća je užurbano radila da pokrije svaki grafit koji su
studenti ikada postavili i na brzinu ih zamijeni tablama na kojima stoji
„Bienvenidos“, „Welcome“, „“Willkommen“, „Benvenuto“, „Dobro došli“,... Nitko
nikada nije snosio posljedice i osim dva izolirana incidenta u kojima su
Octavio Paz i Carlos Fuentes u znak protesta napustili mjesta ambasadora, jedan
u Indiji, drugi u Francuskoj, nije se pojavila ni jedna ozbiljnija politička
reakcija, ni unutar, ni van Meksika. Nekoliko dana kasnije, započele su
Olimpijske igre, (jednakost, bratstvo, mir i sl.), kao da je Tlatelolco nikada nije
dogodio.
Elena
Poniatowska: Fuerte es el silencio.1980.,
México, D.F.: Ediciones Era, 2001
STUDENTSKI
POKRET '68., str. 34, 35
[...]Deset
godina kasnije, studentski pokret i dalje iznenađuje zato što je iznenađujuće
da, do tada nijema masa, u zemlji u kojoj ne postoji organizirana oporba
(Vallejo, najpoznatiji vođa borbe željezničara 1958., bio je u zatvoru; Campa
također; Vásquez Rojas je, nakon što su ga zatvorili u Iguali, bio pobjegao u
pustinju), dakle, masa bez vidljivih vođa, da je ta masa organizirala jednu od
najvećih nezavisnih mobilizacija u suvremenoj povijesti Meksika: najnevjerojatniji
pokret poslije meksičke revolucije. (Demetrio Vallejo Martínez- vođa prosvijeda 1959.,
borac za socijalnu pravdu; Valentín Campa- osnivač Partido Socialista Unificado de México, također na čelu prosvjeda 1959.;
Genero Vásquez Rojas- sindikalni vođa.)
U
godinama koje su slijedile poslije revolucije 1910. i milijun mrtvih koje je
ostavila, jadni je Meksiko upoznao prije svega autoritarnost. Seljacima su se
dodijelile zemlje, ali bez vode, kredita, ni oruđa s kojim bi ih obrađivali;
radnicima se nikada nije dalo puno više od gazdi koji su ih izrabljivali: bilo
domaći bilo strani. Znamo za Cananeu, za Nacozari, za Río Blanco, masakri o
kojima se nije govorilo, ili, bolje rečeno, koji su se pokušavali preuštjeti. (Cananea, Sonora, sjever Meksika, granica s SAD-om.
Grad poznat po štrajku rudara protiv Cananea
Consolidated Copper Company (CCCC)
1906. godine. Meksički radnici su zahtjevali bolje uvjete rada i plaće jednake
svojim kolegama iz SAD-a. Prosvjed su zajedničkim snagama ugušili američki rangeri i meksička vojska. Ubijeno je
pedesetak rudara, pedesetak ih je ranjeno i stotine su se godinama poslije
skrivale u planinama.; Nacozari de
García, Sonora. Rudarski grad poznat po velikoj eksploziji koja se dogodila
1907. Zbog nemara kompanije i loših uvjeta rada došlo je do snažne eksplozije
kamiona koji je prevozio dinamit u kojoj je poginulo 13 osoba, ali bila je puka
sreća što je do eksplozije došlo izvan grada.; Río Blanco, pokrajina Veracruza, savezne države južnog Meksika, na
obali Meksičkog zaljeva. 1906. na tom području bio je veliki štrajk tvorničkih
radnika. Između 400 i 800 mrtvih.)
U zemlji je vladala slična tišina 1968. Niotkuda se
pojavio taj dinamičan i autonoman pokret i, zašto ne reći, izluđujuće
neočekivan, pokret za čiste i netaknute ljude kao što su bili Revueltos,
Castillo, Jorge i Manuel Aguilar Mora, Roberto Escudero, Florencio López Osuna,
Ignacio Osorio, Pablo Gómez, Joel Arriaga, Eduardo de la Vega i tisuće mladih
ujednjinjenih neraskidivom vezom: bijesom. Nije to bila mobilizacija seljaka
i radnika. Radilo se o maršu načitanih i pismenih koji su se bunili. Protiv
čega? Iako je prividna izlika mogla biti bilo koja, zapravo su marširali
protiv siromaštva u Meksiku, protiv podvala, protiv korupcije.
Ti mladi ljudi bili su određeni da postanu dio vlade
protiv koje su najedanput ustali. Bili su takozvani „zapovjednici“, budući
vođe. Dolazili su s UNAM-a, s Politehničkog sveučilišta, s Agronomskog
sveučilišta iz Chapinga, iz srednjih škola. (Instituo
Politécnico Nacional, col. Poli- Nacionalni politehnički
institut; Universidad Autónoma Chapingo-
jedno od prvih agronomskih sveučilišta u Latinskoj Americi.) Unatoč tome, u Meksiku se o problemima u zemlji
raspravlja na sveučilištima. Kako u zemlji nedostaju političke stranke,
sveučilišta su se pretvorila u utočišta u kojima profesori i studenti slobodno
izražavaju svoje ideje. To utječe na mlade i potiče ih na akciju; nije potrebno
ništa više nego prošetati po Sveučilišnom Gradu i pročitati razne natpise kako
bi čovjek shvatio da podupiru liječnike štrajkaše iz Opće bolnice, majke
nestalih i političkih zatvorenika, Zakon o amnestiji, radnike Čistoće kojima
još uvijek nisu osigurani minimalni uvjeti rada. Osim toga, s jako dobrim
šalama osuđuju potkupljive činovnike, zataškavanja, nepotizam, lažnu
demokraciju, mito, korupciju, prodaju položaja i vladajuće koji svakih šest
godina među sobom podijele zemlju. (U Meksiku se
predsjednički izbori i izbori za Senat održavaju svakih 6 godina.)
U Meksiku postoji jedna dob za biti idealist, druga za
biti katolik, druga pak za biti antiimerjalist, neka druga za biti protiv
vlade, i druga za biti priovac. (PRI-
Partido Revolucionario Institucional; vlada zemljom od
1929. do 1989. gotovo bez opozicije; od 1929. do 2000. svi predsjednici bili su
priovci; trenutni meksički predsjednik Enrique Peña Nieto, koji je veći klaun i
štetočina od Sanadera i Milanovića zajedno, i to ne samo zato što vlada većmom
zemljom, također je priovac.)
Priovac se postaje u zreloj dobi. Ostalo su mladenačke ludosti. Koliki ljudi
koji su bili ljevičari se prisjećaju svoje mladosti tapšajući jedni druge po
ramenu uz osmjeh „mladost-ludost“? Meksiko je 1968. bio mlad i sve nas je
učinio mladima. Studentski pokret to potvrđuje. Bilo je to jedno od najburnijih
razdoblja u mnogo godina, i kako se stvari trenutno mirno stoje, mnogih života.
Izgubili smo nešto nepovratno 1968. (smrt je uvijek nepopravljiva), ali nešto
smo dobili. Kao što piše Carlos Monsiváis, žena koja se poslije smrti svoga
sina pita što će raditi ostatak svog života, govori više od milijun „Domovina
prije svega“, „Hrabri ne ubijaju“, fraze i maksime („Poštovanje“ i bla, bla,
bla), i druge uzrečice urezane u broncu, besmrtnosti na užitak. [...]
MLADI SU TI KOJI PROPITUJU DRUŠTVO (str. 47, 48)
Među radnicima, primjerice, prvi se studentski prosvjed
komentirao sumnjičavo i s odmakom, kako je zabilježio pisac Gerardo de la
Torre: „Što mene briga za studente? Imam obveze, ženu, troje djece, plaćam
stanarinu, hoće li mi pomoći da ju platim? Ne, zar ne? Evo ti ga na, zašto bih
onda protestirao? Da mi opale jednu ili da me strpaju u ćuzu? Ne, nema šanse.“
Kasnije se atmosfera zagrijala. Od 1958. nitko se nije usudio prosvjedovati;
mladi su se, zbog svoje privilegirane situacije, usudili. Zašto oni? Prije
svega, jer nisu imali ništa za izgubiti (osim slobode i, kako se pokazalo 2.
listopada, života) i, kao drugo, zato što njihova mladost i revolucionarne
ideje koje su im predstavljene uzrokuju to da ih mladi čovjek želi odmah
primijeniti. Uzburkavanju pokreta pridonijelo je i to što studenti nikada nisu
mogli zamisliti koliko perverzan može biti jedan paranoičan sistem ovdje personificiran
u Pavijanu i njegovoj bandi ubojica. Mladi su ti koji propituju društvo, oni su
ti koji bjesne zbog nepravdi s kojima se susreću, oni su ti koji dobiju hladni
tuš stvarnosti i koji se bune. Treba sve razriješiti, odmah! I studenti se
bacaju na posao. Od svibnja do kolovoza 1968. Meksiko je bio mlad i živio je intenzivno.
Svaki dan do nas su dolazile vijesti o sukobu između specijalne policije i
studenata u različitim dijelovima grada; munjeviti mitinizi na vratima
tvornica, uhićenja na ulicama, manifesti koje su objavljivale dnevne novine El Día i koji su poslije bili teme
editoriala.Tih su dana svi s nestrpljenjem otvarali novine; studentski je
pokret uspio zaraziti i nezainteresirane. [...]
Čitam
gore spomenutu knjigu koja sadrži nekoliko serija članaka koji se bave
različitim temama (imigranti u D.F.-u, štrajk glađu, studentski prosvjedi,...).
Knjiga je prvi puta izdana 1980. i znate što je strašno? Malo se toga
promijenilo. Socijalne razlike su se povećale, jaz između privatnog i javnog
školstva svaki dan je sve veći, ljudi je sve više, a posla sve manje. Prema
statistikama iz 2000. Tek 9.8 % populacije ima pristup visokom obrazovanju, dok
čak 30% nema nikakvo obrazovanje ili ima nezavršenu osnovnu školu. Za što su se
borili? Za što su umrli? Za svoje ideale i za bolji Meksiko. Je li vrijedilo?
Borba za socijalnu pravdu i jednakost je obveza svakog od nas i uvijek, ali
uvijek, vrijedi. Nikada nije izgubljena bitka i nikada nije kasno.
A
za što se mi borimo? Kada sam krenula na fakultet imala sam besplatan
studentski pokaz, menzu 50% jeftiniju, posla na Student servisu 'ko u priči,
zdravstveno i socijalno osiguranje dok god studiram, besplatnu apsolventsku
godinu. Danas više ni ne znam postoje li studentska prava u Hrvatskoj i koja su
to, plaćamo 50% više menzu, ali hej! jedemo zdravo, cijene studentskih domova
su otišle gore, zdrastveno imaš do 26... možda, to još nije posve jasno. Smišljen
je relativno kompliciran sustav bodovanja gdje nitko nije siguran što zapravo
plaća, a što ne (čak i ako ignoriramo činjenicu da su bodovi samo po sebi čista
muljaža i smijurija). Cijena fakulteta se povećala, a kvaliteta smanjila. Niz
odsjeka se zatvorio ili je pred zatvaranjem. Tijekom početnog vala velike
bolonjske reforme na brzinu je zaposlena gomila nesposobnih ljudi kojih se
nikada nećemo moći riješiti, ali zato su moji briljantni prijatelji već počeli
odlaziti iz zemlje i nikada se neće vratiti jer ovoj zemlji znanstvenici i
stručnjaci ne trebaju, pogotovo ne ako su humanisti jer oni, Bog nam pomogao, s
vremena na vrijeme propituju odluke Vlade i glasno zahtjevaju društvene
promjene. Posla nema za naše starce, a kamoli za nas. Mnogi moji poznanici
dizat će kredite da mogu nastaviti školovanje. Savršeno nevini početak
dužničkog ropstva. I reći će nam, „Hej! Pa tako se oduvijek radi u Engleskoj!“,
a ja ću im odgovoriti „Da, ali će moj prijatelj koji je završio Komparativnu
književnost raditi u struci, a ja ću mu sa svojom diplomom s Filozofskog,
posluživati kavu u nekoj kavani u Opatiji kada dođe na odmor, i to ako ću imati
sreće!“. (I ne želim reći da je zbog toga u redu da u Engleskoj godina košta
4000 funti, ali želim istaknuti da je kontekst prilično drugačiji.) S druge
strane, Hardvard navodno vraća sav novac koji su uložio u obrazovanje ako ne
nađeš posao u roku od 2 godine nakon što završiš školovanje. Ajmo, FFZG, zašto
potpisujemo jednostrani ugovor? Zašto sam ja jedina koja se obvezuje? I jesam
li spomenula da su javna sveučilišta u Meksiku, zemlji u kojoj „ne valja
umrijeti jer ima već dovoljno mrtvih djevojaka“ kako mi je natuknulo nekoliko
mojih poznanika, potpuno besplatna?
Ali
zašto bismo se borili? Protiv koga? Ne možemo si dopustiti luksuz da izgubimo
godinu. Da platimo 7200 kuna koje nemamo. Da izgubimo dom. Da izgubimo
stipendiju. Da izgubimo... I koga briga za generacije koje će doći? Neka se
izbore sami ili neka plate. I koga briga ako je to moj brat ili sestra, ili
dijete (ionako nećemo imati djecu, što će nam... idemo redom, kvalitetan
partner, siguran posao, stan, auto, kućni ljubimac, ako nismo alergični, i onda
klinac, negdje oko četrdesete) treba platiti? To nije naša bitka, ili barem to
nije danas. A upravo su to napravili. Savršena strategija. Kad nisi siguran
hoćeš li danas moći nešto normalno pojesti, boli te kurac za sutra. Ma kakvo
zdrastveno, kakav pokaz, kakva čokoladica... Ali znate što? Ja sam sada jako
daleko, i vidim stvari koje nikada nisam vidjela, koje nikada nisam dovoljno
jasno promišljala. I možda su imali pravo, možda jesam razmažena buržujka, ali
vidim u što se naša zemlja može pretvoriti, u što se pretvara. Primjer
edukacije je partikularan, ali vrijedi univerzalno. U našoj zemlji (kao ni u
Meksiku) nije pošteđeno ni zdravstvo, ni socijalana davanja, ni radnička
prava,... Razlika je u tome što smo mi to jednom imali, oni nisu nikada. Zašto
idemo unatrag? Ovdje vidim privatna sveučilišta odvojena zatvorskim zidom i
ulične prodavače na okolnim štandovima koji nisu završili osnovnu školu. Vidim
mlade ljude koji sa svojih 26 godina zarađuju 30000 kuna mjesečno i učitelje
koji u javnim školama sa svojim 60 zarađuju 3000. Vidim odrasle ljude od 8
godina koji prehranjuju cijelu obitelj i djecu od 24 koja nikada neće naučiti.
Vidim dijelove grada u koje ne možeš ući bez putovnice i dijelove grada u koje
bolje da ne uđeš bez pištolja. Vidim bijedu kakvu sa svom svojom maštom nisam
mogla zamisliti i raskoš dostojnu Sanaderovog navodnog šeikovskog života u
SAD-u. Vidim korumpirane političare, neučinkovito sudstvo i brutalnu policiju.
Još nekoliko koraka i tamo smo... No, pitam se, onako retorički i naivno, što
možemo izgubiti ako se organiziramo i zahtjevamo naša prava i promjene? Izbacit
će nas s posla? Nećemo moći platiti kredit za kuću u kojoj živimo s naših
petero djece i psom? Godinu? Pa, kuda se žurimo? Ionako nas većinu čeka burza
ili super-duper pripravnički posao za 1600 kuna (uz zdrastveno i socijalno, i
neprocjenjivo iskustvo, naravno, jer Mrsić razumije naše probleme uz svojih
14000 kuna bruto plaće i dodataka koje dobiva jer sigurno sjedi u barem dva, tri
odbora, savjeta, komiteta,...). I gdje su naši rektori, i prorektori i
dekani dok se sustavno smanjuju studentska prava? Ah, sa svojih 14000 kuna i
raspodjelom „viška dobiti“ (ispričavam se na rječniku, ali KOJI KURAC znači „viška
dobit“ na javnom sveučilištu čiji studenti to isto sveučilište plaćaju?)
bolje da se ne inkomodiraju, pa nisu, zaboga, za to plaćeni. Neka se sakriju u
neku brazilsku prašumu da ih nitko ništa ne pita.
I
zašto su naši roditelji bili hrabriji? Moja mama je npr. radila u Studentskom listu. S vremena na vrijeme,
objavljivali su više ili manje, implicitno ili eksplicitno subverzivne članke.
Super su se zabavljali i sumnjam da su bili svjesni opasnosti, osim toga, bili
su simpatični vlastima. Ali zapravo mislim da su imali više sreće nego pameti,
bili su drski i hrabri, stvarno jesu. I opet moja mama, koja me rodila s 28
godina kada je bila bez posla, bez stana i bez auta. I bila sam planirana, željeli
su me. Kako su mogli biti tako hrabri? I opet je imala sreće jer eto, nisam
loše ispala. I kada je počeo rat moja mama je počela raditi u Hrvatskoj vojsci.
Nije mogla znati kako će sve to završiti. Da se nismo izborili za nezavisnot,
da smo rat kojim slučajem izgubili, sigurno joj ne bi bilo veselo. Nije bila
jedina, i nije riskirala sve. Tisuće su izgubile puno više. Ali znali su. I
otišli su. Kako su mogli biti tako hrabri? Ne, ozbiljno! Kako su mogli biti
tako hrabri kada nas dvadesetak sa svojih 23, 24 godine nemamo hrabrosti reći
ženi koja nas već dvije godine sustavno malteritira, a izabrane i ponižava da
to nije ponašanje prihvatljivo u jednoj visoko obrazovnoj ustanovi i da svoje
komplekse liječi na drugim mjestima. Kada stotine nemamo hrabrosti, ni volje
malo glasnije reći da nije u redu! Da su oni vlada koju smo mi izabrali i da su
oni tamo za nas, nikako ne obrnuto. Da znamo što rade, da nismo kreteni, ovce,
politički nepismeni. Da u „zemlji znanja“ kila znanja u zadnje vrijeme malo
previše košta, pogotovo zato što je cijena izvozna.
I
ovdje su '68. bili hrabriji. Ovih dana se na prosvjedima i obljetnicama mogla
vidjeti samo šačica mladih s velikim A isprejanim na njihovim speedkama, a nekako bih se mogla
okladiti da polovica ne zna ni za što stoji to A. Više ljudi aktivnih u
različitim građanskim udrugama je komentiralo kako danas obljetnica 2. listopada
sve češće služi da mladi ljudi bez posla, obrazovanja i budućnosti razbiju
pokoji izlog. Ispušni ventil za izgubljenu generaciju. Godišnji ritual
čišćenja. Svi ti mitinzi dobro dođu policiji, za vježbu brutalnosti, ali u
prošlih 45 godina naučili su udarati da ne ostaju tragovi i da ne bude mrtvih (i
onda ja kažem da nema napretka). Peña Nieto nema tu maštu koju je imao Díaz
Ordaz, niti studentski pokreti imaju tu snagu. Ali zašto su oni bili hrabriji?
Tito je sigurno bio maštovitiji od Milanovića, doma nas većinu ne čeka beba
koju treba nahraniti i obući, a bogme ne idemo ni u rat s neispravnim oružjem i
poderanim uniformama. I mi smo mladi i mi nemamo ništa za izgubiti. Ni mi se ne
slažemo sa sustavom. I mi želimo promjene. Za što se treba boriti? Za naše
ideale, jer ih još uvijek imamo, i za bolju Hrvatsku. Ima li smisla? Borba za
socijalnu pravdu i jednakost, za naša prava, je obveza svakog od nas i uvijek,
ali uvijek vrijedi. Nikada nije izgubljena bitka i nikada nije kasno. Jer mi smo glas, mi smo snaga, mi smo
promjena!
|
Centralna biblioteka na UNAM-u. Sreća najveća! |
|
TransportTec |
|
Vrata koja čuvaju dva čuvara iz osiguranja kampusa i barem jedan "vanjski", tj. policija |
|
Ali bundeve su tu... Kruha i igara! Prvo se slavi Halloween, a onda Día de muertos |
|
Momak koji prodaje grickalice pokraj vrata kampusa. Mislim da nema puno više od 14 godina. Tamo je cijeli dan, svaki dan. |
|
Super kul moderno vozilo osiguranja kampusa. Učinkovito, ekološko i uopće nije pretjerano. |
|
Božićni ukrasi počeli su se prodavati sredinom rujna.... Zapravo prije nego ukrasi za Halloween. |
|
Neoromantika? Jedna od zgrada Teca, sagrađena prije dvadesetak godina. |
|
Troše se pesosi, a čuvaju centi... |
|
Gajim određenu sumnju da na Tecu zapravo nitko ne zna igrati šah, ali ostaje simbol kampusa. A i zabavno je micati velike figure, voziti se na konju, umlatiti kralja i slično. (http://www.youtube.com/watch?v=iZiJsB2cvsk) |
|
PrepaTec (srednja škola), prostor za odmor i zabavu. |
|
Još jedan dobro čuvani ulaz. Nema prolaza bez identifikacije. |
|
"Opasna ulica" oko kampusa. |
|
Policajac nije htio da slikam. I da, ima pušku! |
|
Nekoliko ovakvih vozila patrolira oko kampusa i naseljem. Šef kampovskog osiguranja prvog dana nam je objasnio da služe da "označe teritorij". "Naša vozila govore da je ovo naše naselje, ovdje patroliramo mi. Ovdje ne možeš prolaziti ako nemaš što raditi." |
|
Mislim da u Zagrebu govornice više ne postoje. Ovdje se redovito koriste. |
|
Javni prijevoz, učinkovit i jeftin (s između 3 i 10 pesosa možeš obići cijeli grad. |
|
Bodljikava i električna žica na zidu koji čuva zgradu "Universidad autónoma metropolitana" koja se nalazi koji metar dalje od Teca. Također privatno sveučilište. |
|
Čuvari reda na prosvjedu povodom obljetnice 2. listopada. (autor: Daniel Olivera) |
|
Anarhija, što god to bilo. (autor: Daniel Olivera) |
|
No son los rebeldes los que crean los problemas del mundo, son los problemas del mundo los que crean rebeldes. (Nisu buntovnici ti koji stvaraju svjetkse probleme, nego su svjetski problemi ti koji stvaraju buntovnike.) |
Nema komentara:
Objavi komentar